Doradztwo szkoleniowe

Słowniczek pojęć:

Mystery check
Inaczej zwane badaniem „Tajemniczy Klient”, służy do badania jakości obsługi, stosowania procedur w firmie, a polega na wizycie nieznanego pracownikom audytora, który udając np. zwykłego klienta obserwuje i ocenia standardy wedle ustalonych wcześniej kryteriów.

Profil kompetencyjny
Zestaw najważniejszych kompetencji (oraz określenie stopnia ich zaawansowania) wymaganych od pracownika na danym stanowisku. Zazwyczaj zawarty w opisie stanowiska. Służy jako punkt wyjścia podczas ocen okresowych i planowania strategii szkoleniowych oraz określania ścieżek rozwoju.

Assessment Center
Zestaw narzędzi i technik oceny kompetencji uczestników (wykorzystywane są zadania indywidualne i grupowe, testy, dyskusje grupowe), stosowany w procedurach rekrutacyjnych oraz szukaniu „talentów”. Uczestnik jest oceniany przez wykwalifikowanego asesora na podstawie z góry ustalonych kryteriów.

Development Center
Metoda diagnozy potencjału rozwojowego pracownika. Metodyka badań jest podobna jak w Assessment Center, inny jest natomiast sam cel badania.

System Zarządzania Szkoleniami
Rozwiązanie systemowe, które zezwala na kompleksowe zarządzanie polityką szkoleniową w organizacji. Określa procedury i normy, które systematyzują pracę działu szkoleń, oraz zasady, na podstawie których pracownicy mogą starać się o udział w szkoleniach.

Celem głównym doradztwa szkoleniowego jest wsparcie procesów planowanego zarządzania szkoleniami i rozwojem w organizacjach w taki sposób, aby zwiększyć efektywność doskonalenia kadr oraz efektywność realizacji założeń planów szkoleniowych. Podejmowane przez nas działania mają zoptymalizować politykę szkoleniową tak, aby pracownicy uczestniczyli w tych szkoleniach, które są dla nich kluczowe, a nie np. w szkoleniach, które nijak się mają do zakresu obowiązków, a dana osoba zgłasza ich zapotrzebowanie, aby podwyższyć swoje osobiste kwalifikacje nie związane z kompetencjami zawodowymi lub po prostu dla przyjemności.

Nasze działania mają pomóc w celowym wykorzystaniu zasobów organizacji przeznaczonych na szkolenia i rozwój.

Doradztwo szkoleniowe obejmuje cztery główne obszary działań:

Analiza Potrzeb Szkoleniowych
Celem nadrzędnym projektów APS jest rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych w kontekście perspektyw rozwoju Klienta jako organizacji, jak i zdiagnozowanie indywidualnego potencjału rozwojowego jego pracowników. APS służy do budowania planów szkoleniowych, budowania ścieżek karier, optymalizacji budżetów szkoleniowo-rozwojowych.

W zależności od konkretnego projektu stosujemy ankiety i kwestionariusze (z pytaniami zamkniętymi i/lub otwartymi) budowane na potrzeby konkretnego Klienta, wywiady grupowe (w tzw. fokus grupach), wywiady indywidualne z kluczowymi osobami w organizacji czy obserwację pracy. Czasem konieczne jest przeprowadzenie badania typu Tajemniczy Klient (popularne „Mystery Check”), polegające na wprowadzeniu do organizacji nieznanego pracownikom człowieka, który bada standardy i prawidłowość procedur, np. w obsłudze Klienta.

Na zakończenie projektu Klient otrzymuje Raport końcowy z obserwacjami, wnioskami i rekomendacjami dalszych działań.

Zarządzanie kompetencjami i rozwojem
Zarządzać rozwojem można także poprzez kompetencje. To jeden z nowszych nurtów zarządzania polityką personalną w organizacjach. Jest to efektywna metoda pod warunkiem systemowego, planowanego zarządzania kompetencjami. Proponujemy naszym Klientom wsparcie w przygotowaniu i procesach zarządzania poprzez:

Planowanie szkoleń i rozwoju kadr
Procesy planowania szkoleń i rozwoju znacznie zwiększają efektywność wykorzystania zasobów przeznaczonych na szkolenia, zapobiegają przypadkowości oraz dają kontrolę nad realizacją założeń rozwojowych.
Nasze zadanie polega na tym, by doradzić Klientowi, jak zaplanować zarządzanie szkoleniami w sposób dla niego optymalny:

Pomiar kompetencji miękkich
Często kompetencje miękkie (osobiste, interpersonalne) oceniane są intuicyjnie, nie zawsze trafnie. Proponowane przez nas działania opierają się na obiektywnych ocenach i wskaźnikach. W efekcie możemy zwiększyć trafność ocen. Wnioski można przedstawiać statystycznie i opisowo. Jest to przydatne do tworzenia profili kompetencyjnych, jak i w przygotowywaniu planów szkoleniowych (np. dla kogoś, kto ma zdolności komunikacyjne na poziomie 5., priorytetem nie jest szkolenie z komunikacji).
Podczas pomiarów wykorzystujemy: